la la la la la la la life is wonderful! - Reisverslag uit Observatory, Zuid-Afrika van Roosmarijn Prins - WaarBenJij.nu la la la la la la la life is wonderful! - Reisverslag uit Observatory, Zuid-Afrika van Roosmarijn Prins - WaarBenJij.nu

la la la la la la la life is wonderful!

Door: Roosmarijn Prins

Blijf op de hoogte en volg Roosmarijn

29 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Observatory

oeps. alweer 10 dagen geleden dat ik jullie een verhaaltje heb geschreven... hoog tijd voor een nieuwe update! want ik maak hier weer echt belachelijk veel mee!

De auditie met mijn groep is helaas uitgesteld, omdat degene die de audities moet bekijken om te zeggen wie mee mag doen, ziek is. De meisjes vinden dit heel jammer, maar ik denk dat het juist positief is, want ik zie ze elke dag een beetje groeien, waardoor ze alleen maar nog beter uit de verf komen als het later is. Ondertussen zijn we keihard aan het oefenen, op zowel de dans van hun eigen docent, als de dans die ik ze heb geleerd. Met die laatste dans beginnen we nu een beetje haast te krijgen, omdat ik er vanaf nu nog maar freaking 1,5 week ben en alles dan af en clean moet zijn....We zijn ruim over de helft, de bewegingen beginnen steeds meer 'natuurlijk' voor ze te worden en ze zingen nu uit volle borst mee met mijn muziek (die ze eerst maar raar vonden), maar toch wordt het spannend.... dus 'to be continued'.

Ondertussen beginnen en eindigen we de lessen nog steeds met een warming-up en leren de meisjes deze voor en na de les ook aan alle andere kinderen op de afterschool! hahahaha!

Daarnaast zijn de meisjes ook bezig om me een cursus 'Xhosa' te geven, waar ze behoorlijk goed in zijn! Ik kan al tot tien tellen, kan mensen begroeten en vragen hoe het met ze gaat, weet verschillende dieren namen EN (het meest belangrijke volgens de meiden) Ik kan zeggen dat ik wil gaan shoppen! We liggen steeds helemaal in een deuk van het lachen, maar het meest hilarische moment vond ik wel toen een meisje vroeg: 'Are you Sutu?' wat een andere 'zwarte' Afrikaanse taal is (zo noemen ze dat hier) als Zulu en Xhosa....en wat dus eigenlijk onmogelijk is, want ik ben behoorlijk wit... hahahahahah! Sinds ik dit op kantoor heb verteld praat Mmatshe (een andere vrijwilligster op de foundation die van oorsprong Sutu is) allee nog maar Sutu tegen me...fijn!

Dit punt in de les was ook een beetje pijnlijk, want de kinderen dachten dus echt dat ik uit Zuid-Afrika kwam en gewoon voor altijd samen met hun juf bleef....Een beetje dom van mij, want ik was er van uit gegaan dat Masixole of hun docent wel hadden verteld wie ik was, waardoor ik nooit heb verteld waar ik vandaan kwam en hoe lang ik bleef....Toen ik een kaart liet zien en aanwees waar ik woonde, begonnen ze me uit te lachen en verklaarden ze me voor gek. 'Waarom in hemelsnaam zou ik nou heel de wereld over reizen om alleen maar met hun te dansen'.......
Naast dat deze meiden fantastisch zijn is er ook een jongetje van ik denk 3 jaar, die me elke dag opwacht aan de andere kant van het schoolplein, dan als hij me ziet keihard naar me toe rent, niet stopt, maar zich keihard met zijn armen wijd tegen mijn been op laat knallen en dan een verhaal vertelt in Xhosa, waar ik natuurlijk de ballen van begrijp..... Ja, ze hebben weer mijn hart gestolen! (hierom heb ik een kettinkje gekocht, met als hangertje het continent Afrika, met in Zuid-Afrika een klein uitgesneden hartje)

Dit was per ongeluk al een mega verhaal en ik heb nog veeeel meer te vertellen! Naast werken bij Amy Biehl heb ik namelijk ook weer allemaal andere super coole dingen gedaan!

Afgelopen weekend heb ik samen met Milad en Joe (2 Canadezen van mijn huis) een auto gehuurd, zodat we in een weekend naar alle dingen konden gaan die iets verder weg waren...Ik mocht niet rijden omdat ik nog geen 23 ben, maar daar was ik wel blij om, want ik voel geen intense behoefte om in deze verkeerschaos hier links te gaan rijden. Vrijdag hebben we een beetje door de stad gehuppeld en hebben we wat souveniertjes gekocht en toen op zaterdag begon ons avontuur! In de ochtend reden we naar de Old Bisquit Mill, waar we ons weer helemaal hebben volgepropt met het meest heerlijke eten. Vervolgens zijn we naar Simon's Town gereden, om de pinguins te zien. En ze waren weer met veel! Toen we naar het strand gingen om daar met ze te zwemmen, zagen we helaas dat ze geen zin hadden om daar te zijn en waren we dus op een pinguïn-loos strand, terwijl we wisten dat ze 20 meter verder wel gewoon vrolijk waren aan het zwemmen, omdat we daar net foto's van hadden gemaakt. Jammer, maar helaas. En wat doe je dan? Ballet op het strand! (zie facebook voor een impressie)
Vervolgens zijn we we naar Kaapstad gereden, waar we samen met de Duitse meisjes Lion's Head gingen beklimmen. Maar gues what!? we waren weer te langzaam voor ons, dus na 3 stappen lieten ze ons al achter en klommen ze zonder ons verder.. echt gezellige meiden joh! hahahah! Gelukkig was ik nu niet alleen. De Zonsondergang was prachtig, de weg terug in het donker lichtelijk gevaarlijk, maar we hebben het allemaal overleefd!

Zondag stapten we weer vroeg in de auto, maar nu gingen we op weg naar Hermanus, om de walvissen te bekijken vanaf een boot.
De vorige keer dat ik hier was hebben deze prachtig grote dieren al een behoorlijke indruk op me achtergelaten, maar nu was het nog 10x fantastischer! er waren er zoooo veel! op een gegeven moment zwommen er drie aan de ene kant van de boot en 3 aan de andere kant, terwijl er in de verte een steeds de lucht in sprong en zich in het water smeet. (dat heeft een naam, maar ik kom er even niet meer op) Het was zoooo mooi! Op een gegeven moment, stond iedereen voor op de boot en besloot ik even naar achter te lopen, waar een magisch moment gebeurde. Een van de walvissen zwom onder de boot en kwam precies naast waar ik stond weer omhoog, waardoor ik hem bijna kon aanraken zo dichtbij! wow. Ik heb foto's gemaakt, maar de meeste tijd was ik zo onder de indruk dat ik alleen maar naar ze heb zitten staren.

Hierna ging ik natuurlijk gewoon weer vanaf maandag tot donderdag aan het werk. Maar woensdag werkte ik alleen maar een halve dag, omdat ik was uitgenodigd voor een film primiere in Camps Bay. (het rijke stinkerd gebied van Kaapstad) Ik was uitgenodigd door de vrouw van Joseph Clarck. (waarvoor ik hier in Nederland heb gevolgspot en productie assistente ben geweest) Zij is zelf actrice en speelde ook in de film. De primeer war op een soort filmfestival, waardoor we eerst ook een andere film hebben gezien. Oh, trouwens ALLES was in Afrikaans! En ik kon alles verstaan! Vorige keer had ik er nog ontzettend veel moeite mee om mensen die Afrikaans praten te verstaan, maar nu ging ik er helemaal voor en antwoordde ik ook gewoon vrolijk in het Nederlands. Na de eerste film, die hilarisch was, maar ik heb geen zin om hier helemaal uit te leggen waar het over ging.
Vervolgens had Elzette (dat is haar naam) een interview met een internet-vrouwen-magazine en besloot dat ik daar ook maar aan mee moest doen...Dat was super mega spannend! Ik werd helemal rood en heb volgens mij alleen maar super domme dingen gezegd, maar wel natuurlijk super speciaal om dat hier een keer te doen! Ik merkte dat de mensen allemaal heel erg graag met me wilde praten, omdat ik Nederlands ben...hahahahah!
Na dat interview hebben we ons opgefrist in haar bizar mooie en grote hotelkamer en toen was het tijd voor de primiere!
Het was zoooo een mooie intense film dat ik heb zitten huilen als een baby! Wat best raar was, omdat de vrouw waarom ik huilde, ook gewoon naast me zat en alleen maar kritisch naar het scherm zat te staren. Het klinkt stom, maar ik had eigenlijk niet verwacht dat het zo een goede film zou zijn, omdat het in Afrikaans was.... Maar wow! Deze moeten jullie allemaal zien! 'Seun' vanaf december in de Zuid-Afrikaanse bioscopen en je kan hem daarna vast ook wel op dvd bestellen vanuit Nederland.

Zo. En dat was mijn leven zo een beetje afgelopen 10 dagen! Hoewel ik niet meer zo lang hier heb, staan er nog een heleboel leuke dingen te wachten! Zo gaan we als het goed is nog met alle facillitators en vrijwilligers van de Amy Biehl Foundation naar Mzoli's (de braai in de townships) en ga ik morgen naar de wereldprimiere van een voorstelling waar Joseph Clark in speelt.

Ik zie jullie alweer over 13 nachtjes!
liefde!

  • 29 Augustus 2014 - 11:28

    Oma El:

    Lief Roosmarijntje, wat fijn om weer zo, n geweldig leuk verslag van je te krijgen. Geniet verder, wij genieten met jemee! Liefs ook van opa hans! Tot gauw! Xxxxxx

  • 29 Augustus 2014 - 14:50

    PapaJan:

    heeee Roosma,
    Cool allemaal! ben erg benieuwd naar die 'warming up'.
    A.ub. voorzichtig met klimmen in het donker...en met Pinguïns eten en Walvissen aaien.
    en Ja, die fillum wil ik natuurlijjk ook zien. (ze kan dus goed acteren..)
    Doe de groeten aan Elzette en Joseph.
    Ik wil wel een foto van je op die rode loper zien... echt wel..
    xxxJan


  • 29 Augustus 2014 - 16:52

    Saskia:

    Lalalalalala.......... Geweldig verhaal weer!
    Dikke kus! Xxxxxxxx

  • 30 Augustus 2014 - 11:25

    Tante Hilda:

    Wat was het weer genieten van jouw belevenissen! Geweldig!Jammer dat je tijd daar zo gauw omgaat.Lieve groeten,tanteHilda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roosmarijn

Volg hier al mijn Zuid-Afrikaanse avonturen!!

Actief sinds 17 Aug. 2012
Verslag gelezen: 411
Totaal aantal bezoekers 22394

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2012 - 15 December 2012

Kaapstad, Zuid-Afrika

Landen bezocht: